Tarcza Antykryzysowa to pakiet rozwiązań, który pomoże polskim firmom i ich pracownikom w przejściu przez kryzys wywołany pandemią koronawirusa. Informacje o wszystkich narzędziach, jakie oferuje Tarcza, i sposobach wnioskowania o pomoc znaleźć można na uruchomionej stronie internetowej: www.gov.pl/TarczaAntykryzysowa. 2 kwietnia ruszy także infolinia dla przedsiębiorców.
Szacowana całkowita wartość wsparcia w ramach Tarczy Antykryzysowej to 212 mld zł (blisko 10% PKB). Co się składa na tę kwotę?
- Gotówkowy komponent rządowy o wartości ok. 67 mld (2,9% PKB). Składają się na niego wydatki budżetu państwa, ZUS i funduszy celowych.
- Płynnościowy komponent rządowy o wartości ok. 75,5 mld zł (3,3% PKB). Składają się na niego: wakacje kredytowe i odroczone daniny, a także finansowanie płynnościowe w postaci kredytów i kapitału głównie z wykorzystaniem instrumentów finansowych Grupy Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR, BGK, KUKE, ARP).
- Pakiet płynnościowy NBP o wartości ok. 70 mld zł, który zapewni niezbędną płynność i warunki kredytowe.
Większość regulacji prawnych związanych z Tarczą wdrożonych zostanie w drodze specustawy o przeciwdziałaniu skutkom gospodarczym pandemii koronawirusa, opracowywanej przez Ministerstwo Rozwoju, Ministerstwo Finansów, Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej pod nadzorem KPRM we współpracy z innymi ministerstwami i agendami publicznymi.
Strona www.gov.pl/TarczaAntykryzysowa została zbudowana w ten sposób, aby każdy klient mógł w szybki sposób znaleźć dedykowane dla siebie narzędzie. Pakiet ustaw proponuje rozwiązania dla różnych grup społecznych.
Informacje i produkty znajdą łatwo m.in.:
- przedsiębiorcy,
- pracownicy,
- organizacje społeczne i instytucje kultury,
- samorządy,
- rolnicy,
- a także przedstawiciele poszczególnych branż – transportowej, budowlanej, turystycznej.
Komu przysługuje wsparcie, na czym polega, w jakim zakresie jest przyznawane? Odpowiedzi na te i inne pytania umieszczone są w zakładce „Pytania i odpowiedzi”, która będzie na bieżąco uzupełniana.
2 kwietnia ruszy także infolinia dla przedsiębiorców. Oprócz tego wszyscy użytkownicy strony mogą zadawać pytania poprzez ankietę wbudowaną w stronę w zakładce „Pytania i odpowiedzi”.
Witryna przekierowuje na strony, na których można złożyć elektroniczny wniosek w danej sprawie.
Tarcza Antykryzysowa – wsparcie z ZUS
Ochrona zatrudnienia oraz zmniejszenie obciążeń i zachowanie płynności finansowej w firmach to główne cele pakietu regulacji, które składają się na Tarczę Antykryzysową. Regulacje te weszły w życie 1 kwietnia br. Wśród rozwiązań, które mają zapobiegać skutkom epidemii koronawirusa w Polsce, jest wsparcie realizowane przez ZUS.
Aby otrzymać wsparcie realizowane przez ZUS w ramach Tarczy Antykryzysowej, trzeba złożyć odpowiedni wniosek:
- RDZ – wniosek o zwolnienie z opłacania składek (plik docx 65kb),
- RSP-C – wniosek o świadczenie postojowe dla umów cywilnoprawnych (wypełnia zleceniodawca lub zamawiający) (plik docx 65kb),
- RSP-D – wniosek o świadczenie postojowe dla prowadzących działalność (plik docx 60kb),
- RDU – wniosek o ulgę w opłacaniu składek (odroczenie terminu płatności lub rozłożenie na raty należności z tytułu składek) bez opłaty prolongacyjnej (plik docx 54kb).
Wszystkie te wnioski są dostępne online – na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS oraz na stronie www.zus.pl.
Wnioski można złożyć:
- drogą elektroniczną przez PUE ZUS,
- za pośrednictwem poczty,
- osobiście w placówce ZUS – do skrzynki na dokumenty oznakowanej napisem „Tarcza antykryzysowa” (bez kontaktu z pracownikiem ZUS).